פסוריאזיס – מאת הילה עזרן

פסוריאזיס, או בשמה העברי – ספחת, הינה מחלה אוטואימונית בה הגוף מזהה תאים מסוימים כפתוגן ומגביר את קצב חילופם. זוהי מחלה כרונית, אשר באה לידי ביטוי ברבדים עוריים. הנגעים יהיו בדרך כלל בגוון ורדרד עד סגול כשהם מכוסים בקשקשת. במצבים קשים תהיה קשקשת עבה יותר בעלת גוון כסוף. המיקום האופייני ביותר הוא במרפקים, בברכיים ובעור הקרקפת. במקרים קשים יותר של פסוריאזיס מופיעים שטחי עור דומים בחלקי גוף נוספים לעיתים עד כדי כיסוי שטח הגוף כולו. קיימות גם צורות מיוחדות של פסוריאזיס בהן המחלה מופיעה רק בכפות הידיים והרגליים או רק בבתי השחי והמפשעות.

איך “נדבקים” בפסוריאזיס ?

למעלה מ-  100 אלף ישראלים סובלים ממחלת עור זו אך למרבה המזל רוב החולים לוקים בה באופן קל. המחלה מתפתחת גם אצל גברים וגם אצל נשים באותה מידה, היא אינה מחלה מדבקת ולרוב אינה גורמת לגרד או מחושים אחרים. על אף שהפסוריאזיס פוגעת בעיקר בעור, קיים אחוז קטן של החולים במחלה (סביב 5%) אשר סובלים גם מדלקת פרקים וישנם שנפגעים גם בציפורניים.

אדם בעל נטייה למחלה יכול לפתח פסוריאזיס באיזור שהעור נחבל או נשרט, בתוך צלקות, לאחר כווית שמש קשה או עקב מתח נפשי מתמשך. בנוסף, פסוריאזיס יכולה להתפרץ לאחר דלקת גרון (בעיקר אצל ילדים) או לאחר נטילת תרופות מסוימות כמו אנטיביוטיקה. סיבות מוכרות נוספות הינן  שימוש בליתיום, נטילת תרופות נגד יתר לחץ דם מקבוצת חוסמי בתא, רעלת דם במעיים, חלבון פגום, תרופות נגד מלריה ועוד.

צורות שונות של פסוריאזיס

פסוריאזיס וולגריס – הסוג הנפוץ ביותר. הקשקשת תופיע באזור המרפקים, קרקפת, ברכיים וציפורניים.

פסוריאזיס אינברסה – הקשקשת תופיע באזורים פנימיים וקפלים דוגמת בית השחי והמפשעות.

גוטטה פסוריאזיס – נקודות אודם קטנות, מופיעה בעיקר בילדים לרוב לאחר זיהום חריף כדלקת גרון שנגרמה על ידי חיידק מסוג סטרפטוקוק.

אריטריק פסוריאזיס – פסוריאזיס המלוּוה בדלקת מפרקים‏.

פוסטורל פסוריאזיס – צורה לא שכיחה בה מופיעים נגעים המכילים מוגלה על גבי כפות הידיים והרגליים. המוגלה לא מכילה חיידקים ועל כן אינה מדבקת. קיים תת-סוג אגרסיבי יותר שעלול לסכן חיים.

פסוריאזיס אריתרודרמה – כל הגוף נגוע בפסוריאזיס והעור אריתומטוטי (אדום), לעתים קרובות הרמזים היחידים המעידים על פסוריאזיס הם שינויי ציפורניים וחוסר מעורבות של הפנים. יכולה להופיע אחרי הפסקה מהירה של סטרואידים סיסטמיים.

הטיפול בפסוריאזיס

למרות שלא ניתן לרפא את הפסוריאזיס ניתן להקל על החולים על ידי טיפולים שונים המאטים את קצב חלוקת התאים ואת הדלקת בעור.  משחות מתאימות יכולות להעלים את הנגעים אצל רוב החולים הסובלים מפסוריאזיס קלה עד בינונית. משחות המכילות חומצה סליצילית, לדוגמה, גורמות לקילוף הקשקש העבה. משחות עם קורטיזון מפחיתות את הדלקת. משחות המכילות “זפת”, למשל Alphosyl ואנטראלנים (Dithrocream, Psoralon) מאטות את קצב חלוקת התאים בעור. שילוב המשחות והתאמתן לחולה מאפשר ברוב המקרים הפחתה ניכרת של סימני המחלה עד ל”ניקוי” כמעט מוחלט של העור. בשנים האחרונות התברר ששימוש ממושך במשחות המכילות סטרואידים חזקים גורם לנזק בלתי הפיך לעור. בנוסף הוכח שהעור מתרגל למשחות עם סטרואידים במידה כזו שכל מספר שבועות יש להגביר את עצמת המשחות במטרה להגיע לאותן תוצאות. בנוסף, אנשים עם פסוריאזיס שמו לב שלאחר הפסקת הטיפול בסטרואידים ישנה לעיתים קרובות החרפה של המחלה.

אחת הדרכים המוכרות והיעילות הינה חשיפה לאור אולטרה סגול בתחום שנקרא UVB  מרפאת את הנגעים בעור. אפשר לקבל את הטיפול במרפאות או לרכוש מנורה לשימוש ביתי. אפשר להחשף לאור UVB מהשמש גם בים המלח. יש צורך להשתזף בשמש 4-3 שעות כל יום במשך 3 שבועות רצופים. לאחר הריפוי בים המלח המחלה חוזרת בממוצע אחרי 4 חודשים. טיפול זה נמצא בסל התרופות של משרד הבריאות וזכאים לקבל אותו חברי קופות החולים ללא תשלום. קופות החולים משתתפות גם הן במימון השהייה במלון בים המלח.

צמחים שונים מתאימים לטיפול בפסוריאזיס מזוויות שונות ובהתאם למטופל (אם מעורבת דלקת מפרקים, גיל המטופל ועוד): צמחים אלטרטיביים (מתמירים) – צמחים מסוג זה משמשים בעיקר לטיפול במצבים רעלניים המתבטאים במצבים דלקתיים כרוניים כמו מחלות עור, דלקות מפרקים  ומחלות אוטו-אימוניות, צמחים הממריצים את פעילות המערכת החיסונית ועוד.

למרבה הצער לא ניתן לרפא פסוריאזיס לחלוטין. עדיין לא נמצאה תרופה שיכולה למנוע אחת ולתמיד את הופעת הפסוריאזיס. על ידי טיפול מתאים ניתן להעלים את המחלה לפרקי זמן ארוכים של חודשים עד שנים וכדי לשמור על הפוגות ארוכות במחלה חשוב מאוד להתאים את הטיפול לחומרת המחלה ולהתמיד בו גם כשיש מעט מאוד נגעים.  טיפול סדיר במחלה כשהיא על “אש קטנה” עשוי למנוע את החרפתה בהמשך.

 הילה עזרן MIHA, CI.Hהרבליסטית קלינית, מטפלת באשקלון.מפתחת ובעלים של המותג Hal’o – קוסמטיקה הרבליסטית, המבוססת על תמציות צמחי מרפא.אמצעי התקשרות:054-4393090 / 077-393090hilazran@gmail.comwww.hila-hc.co.ilפייסבוק- Hal’o by Hila Azran
Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן