כניסה לחברים
סגירה

כניסה לחברים רשומים



טבעונות וסרטן - מאת ד"ר לוסי סלע

טבעונות וסרטן - מאת ד"ר לוסי סלע (הגדל)

 

תזונה טבעונית נכונה נמצאה קשורה למניעת-או לפחות הפחתת רוב מחלות העולם המערבי-וביניהן סרטן לסוגיו.

 

המחקר הגדול ביותר שנערך בנושא, הוא מחקר סין בראשות פרופ' קולון קמפבל וצוות חוקריו. המחקר החל ב1983 ועדיין נמשך. פרופ' קמפבל נמנה על גדולי חוקרי התזונה וכיהן בוועדות ממשלתיות וצוותי מחקר שעסקו בקשר בין תזונה ומחלות. ולא, אין לחשוד בו בהטיה אידיאולוגית לטבעונות-הוא גדל בחוות בקר, הוריו התפרנסו מגידול בקר ומייצור מוצרי חלב, מהם ניזון בשפע בצעירותו.

 

עבודתו, שסוכמה בספר ״מחקר סין״, נעשתה במטרה לשפר את תזונת הילדים העניים בפיליפינים. בתוך כך בדק הפרויקט את הסיבות האפשריות לשכיחות הגבוהה של סרטן הכבד בקרב ילדים תושבי איזורים מסוימים. השכיחות הגבוהה ביותר נמצאה בקרב ילדים צרכני כמות גבוהה של חלבון מהחי-ילדים ממשפחות עשירות, שניזונו מתפריט עשיר בבשר, ביצים ומוצרי חלב. ממצא מדהים נוסף היה כמות האפלטוקסין שנצרך על ידיהם. אפלטוקסין הוא רעלן המוגדר כמסרטן ומצוי בבוטנים וחמאת בוטנים מאיכות ירודה. הילדים שחלו בסרטן הכבד היו גם צרכנים כבדים של חמאת בוטנים.

 

מחקר שנערך על חולדות, אישש את הקשר בין צריכת חלבונים מהחי לבין מחלת הסרטן: שתי קבוצות חולדות הוזנו במנה גדולה של אפלטוקסין במטרה לייצר תאים סרטניים. לאחר מכן הוזנו שמי הקבוצות בתזונה שונה בכמות החלבון:20% ו5%  בהתאמה. כל החולדות שהוזנו ב20% חלבון חלו בסרטן לעומת הקבוצה השניה שנותרה בריאה. כלומר תזונה דלת חלבון מנעה התפרצות סרטן למרות צריכת רעלן מסרטן. בעצם ניתן להפעיל ולכבות את התהליך הסרטני באמצעות שינוי כמות החלבון בתפריט. יש לציין שרק חלבונים מן החי ובעקר קזאין (חלבון החלב)האיצו את התהליך. חלבונים ממקור צמחי-גם כשניתנו בכמויות גדולות לא גרמו להתפרצות המחלה.

 

טבעונות- כיצד ננהל אותה נכון

טבעונות הינה אורח חיים המבוסס על המנעות ממזון מן החי. אך אין די בהגדרה זו: גם צ׳פס וקולה אינם מכילים רכיבים מן החי וכמובן שלא אליהם התכוון המשורר. בהמשך ניתן מספר כללי אצבע לתזונה טבעונית נכונה: ראשית יש לצרוך מזונות מלאים וכמה שפחות מעובדים ממקור צמחי כמובן.

 

יש לשים לב בעיקר לחסרים העלולים להיווצר בתזונה טבעונית:

חלבון-יש להקפיד על מקורות נכונים: סויה, שעועית, עדשים, חומוס, פול. להשגת חלבון מלא יש לשלב דגנים וקטניות על בסיס יומי, למשל מג׳דרה, שעועית עם תירס, אורז וסויה ועוד שילובים מסורתיים ומאכלים אתניים.

יש לשים לב למניעת חסרים אפשריים נוספים למשל ברזל, אבץ וויטמין 12B.

 

יש לציין שגם אוכלי כל עשויים לסבול מחסרים אילו בגלל ליקויים בספיגה. במקרי חסר יש לשפר את התזונה ובמידת הצורך להעזר בתוספים מתאימים. הרכבת תפריט טבעוני בריא אינה מטרת הכוונה ולכן עקרונות בסיסיים שלה ניתנו על קצה המזלג. להרכבת תפריט טבעוני בריא מומלץ להתייעץ עם איש/ת מקצוע.

 

 

 

לוסי סלע PHd,  MIHA, RNa,  LiAc

נטורופתית, הרבליסטית קלינית, מומחית ברפואה סינית והומאופטית קלסית. בוגרת הטכניון בהנדסת מזון.

מטפלת בתל אביב. תחומי התמחות: בעיות פוריות, ירידה במשקל ובעיות מטבוליות.

מנהלת קליניקות נטורופתיה במכללת רידמן. בעשר השנים האחרונות ניהלה את מגמת הנטורופתיה במכללת סמינר הקיבוצים.

אמצעי התקשרות:

052-3908137

lucysela@gmail.com

עבור לתוכן העמוד