כניסה לחברים
סגירה

כניסה לחברים רשומים



שלישונים פונקציונליים צמחיים - מאת גל מ. ראן RH (AHG), ND, CI.H

למאמרים נוספים מאת המחבר הקישו כאן

 

במאמר זה ברצוני לחשוף לראשונה אופן של שימוש בצמחים, אותו אני מיישם זה שנים בעבודתי הקלינית. מדובר בשיטה המבוססת על "יחידות פונקציונאליות", הכוללות שלושה מרכיבים ולפיכך נקראת כל יחידה "שלישון". בין כל מרכיבי השלישון מתקיימים יחסים איכותיים מוגדרים, המבוססים על עקרונות מתמטיים וגיאומטריים, אשר נגלו לי באקראי ואשר סביר להניח שהם ידועים למדע המתמטיקה, רק שאני לא הייתי נוכח בשיעור כשלימדו אותם...

ההבנה של עקרונות אלו, ראשיתה בהכרה תחושתית ואינטואיטיבית. העקרונות המתמטיים נגלו לי רק מאוחר הרבה יותר. כדי להקל גם על הקורא וגם על עצמי, אפנה עתה להמחשת הנושא בעזרת אילוסטרציה ויזואלית ומילולית.

כדוגמה ראשונית, ניקח "שלישון" ונכנה אותו בשם הבומבסטי:
שלישון קלאסי מאוזן היטב להעצמת הדם

 

 

הסבר: Angelica מורכבת מאיכויות ייניות מזינות, המתבטאות בטעם המתוק שלה, ומאיכויות יאנגיות מניעות, המתבטאות בטעם הפיקנטי שלה. זהו הצמח המרכזי, המאזן והמפשר בפורמולה.

 

משמאל ל- Angelica נמצא ה- Ligusticum - פיקנטי וממריץ, מסווג כמניע דם. מימין נמצאת ה- Rehmania המבושלת (Shu Di Huang), אשר טעמה המתוק והאיכות הכבדה שלה מזכים אותה בהגדרה "צמח מזין דם".

 

וכך, אנו מקבלים יחידה תפקודית הרמטית של העצמת דם, כאשר Ligusticum ו- Rehmania תומכים ב- Angelica, כל אחד על-פי איכותו, בעוד שבו-זמנית הם מאזנים אחד את השני על-מנת למנוע קיצוניות יתר באיכויות השונות (חום, קור, לחות, יובש).

 

יחידות תפקודיות מעין אלה יכולות להוות פורמולה בפני עצמה, או לשמש כמרכיב בפורמולה גדולה ומקיפה יותר, בה הן ממלאות פונקציה אחת מיני רבות.

אם, בנוסף להעצמת הדם, עולה הצורך לתמוך בצ'י ולחזק את מערכת העיכול והנשימה, נוכל לשלב שלישון נוסף:

 

 

הסבר: ה- Astragalus מזין את הצ'י של שתי המערכות ומעצים את הצ'י הכללי, ה- Citri תומך בצד היאנגי והמניע של ה-Astragalus, בטעמיו הפיקנטיים ואיכותו היבשושית, בעוד שה- Glycyrrhiza תומך בצד המזין, הייני יותר של ה - Astragalus. בו בזמן מאזנים שני הצמחים האחד את משנהו מבחינת האיכות הכללית של הפורמולה, לקבלת השפעה מאוזנת, לא יבשה מדי ולא לחה מדי, לא חמה מדי ולא קרה מדי.

 

מכיוון שאינני מחבב פורמולות "גדולות", ניתן לערוך "שלישון" הכולל פונקציה של הזנת דם וגם של הזנת צ'י. לדוגמה:

 

 

לעתים, בפונקציה של אחת מזוויות המשולש, ניתן להשתמש ביותר מצמח אחד לקבלת פעילות מקיפה יותר, לדוגמה:

 

 

לאחר שהבנו את העיקרון היישומי, ניגש להסבר התיאורטי-מתמטי.

 

האמת היא, שהרעיון עלה לראשונה במוחי, בזמן הקשבה לאחד מתקליטי השלישיות (Trio) המוקדמים של ביל אוונס. היצירות המוזיקליות הללו מציגות מערכת יחסים מורכבת בין פסנתר, קונטרבאס ומערכת תופים, אשר שולטים בה אותם העקרונות הבסיסיים שניתן למצוא גם בסיטואציה הקלינית ובתהליך התאמת הצמחים והרקיחה.

ננסה עתה לגעת באותן "התרחשויות מספריות" העומדות בבסיס החוקיות בה אנו דנים. דוגמה ראשונית:

 

 

הגדרת החוקיות: אם נחלק את הסכום המתקבל מחיבור קבוצת מספרים עוקבים (וגם לא עוקבים, אך לפי שעה נתעלם מהם בשל מורכבותם), במספר האיברים באותה קבוצה, נקבל תמיד את המספר אשר נמצא במיקום המרכזי באותה קבוצה (בדוגמה שלמעלה הספרה 2).

 

העיקרון הזה פועל כמובן גם על קבוצות ארוכות יותר. לדוגמה:

 
28 = 1+2+3+4+5+6+7
4 = 28:7

 

הספרה 4 ממוקמת באמצע, כאשר משני צדדיה שלוש ספרות. סִפרת האמצע מהווה מעין נקודת איזון בין יין ליאנג. הסְפרות בצד הימני בעלות חומריות צפופה יותר, ומתוך כך התנודות הרוטטות בהן אטיות, ייניות יותר, בעוד שלספרות בצד השמאלי צפיפות קלושה יותר (פחות חומר) והן יאנגיות יותר, כאשר הסִפרה האמצעית נמצאת בנקודת התנודות הממוצעת.

 

אספקט נוסף של אותה חוקיות "משולשת" הינו, שהסִפרה המבטאת את האיכות המאזנת, (בדוגמה שלפנינו הספרה 2) נכנסת לשלשה הבאה בתור בבחינת כוח פעיל, היינו:

 

 שלשה ראשונה:  כוח פעיל  -   1
 כוח מאזן (משלים)  -  2
 כוח סביל  -  3

 שלשה שניה:  כוח פעיל  -  2
 כוח מאזן (משלים)  -  3
 כוח סביל  -  4

 

וכן הלאה, עד (כמעט) אין סוף.

 

עיקרון נוסף זה, ניתן ליישם בבניית תערובות צמחים לקבלת שלישונים מסדר שניוני באופן הבא:

 

 

כלומר, השילוב של שני "שלישונים" לקבלת פורמולה מקיפה יותר הוא:


20% Tinc. Ligusticum 1:3
30% Tinc. Withania s. radix 1:3
25% Tinc. Angelica sin. 1:3
25% Tinc. Rehmania 1:3


מינון: 5-10 מל' TID.

קיימות גם יחידות תפקודיות מסדר שלישי, המשלבות שלושה שלישונים באופן הבא:

 

 

הסבר: ליחידות אלה, מסדר שלישי, טווח השפעה רחב יותר והן מתאימות לטיפול בתסמונות מורכבות ובסיטואציות קליניות ייחודיות. מובן שכל צמח בשלישון ניתן להחלפה באחר, בהתאם לצרכים האינדיבידואליים של האדם.

 

הייתה זאת אקספוזיציה ראשונית וקצרה של העיקרון, וקיימים עוד אספקטים רבים ומגוונים לחוקיות זו, אשר לא כאן המקום לפרטם. נחזור ונדגיש, כי הצגת השלישונים עד כה נועדה בעיקר להדגים את העיקרון. נסיים בחשיפה של כמה "שלישונים תפקודיים צמחיים" (יישומיים לחלוטין ולכן הם רשומים כפורמולות), העשויים לשמש אתכם, אנשי המקצוע, בעבודתכם הקלינית.

 

דוגמאות לשלישונים מסדר ראשוני

 

שלישון לתמיכה ביין ויאנג הלב ולטיפול בתעוקת חזה
 יאנגי וממריץ, מניע צ'י ומרחיב עורקים כליליים  (1) Ammi visnaga - 20%
 תומך בצ'י הלב, מזין את דם הלב, מרגיע ומאזן  (2) Crataegus - 50%
 ייני באיכותו, מזין ומשפר את אספקת הדם לשריר הלב  (3) Salvia milt.- 30%

שלישון לתמיכה ביין הכליה, גירוש חום וטיפול בגלי חום של גיל המעבר
 מריר, קריר, מנקז חום עודף  (1) Phelodendron - 30%
 מריר מחד, לחלוחי ומזין מאידך, מגרש חום ומזין יין  (2) Anemarrhena - 30%
 ייני, לחלוחי, מתקתק ותפל, מזין את יין הכליה  (3) Asparagus - 40%

שלישון לחימום, חיזוק והמרצה
 הממריץ והחם מבין השלושה, היאנגי ביותר  (1) Zanthoxylum - 30%
 מעט פחות פיקנטי וחם, יותר מריר אך עדיין זכרי באיכותו  (2) Acorus - 40%
 ממריצה, פיקנטית ומרירה אך נשית יותר באיכותה  (3) Angelica arch. - 30%

 

דוגמאות לשלישונים מסדר שניוני

 

שלישון שניוני לתמיכה בכבד ולטיפול בהפטיטיס ויראלי
 מזין צ'י ודם, ממריץ\משפעל חיסון חמים, אנטי ויראלי  (1) Astragalus - 30%
 מזין, אדפטוגן, אנטי-ויראלי, תומך במע' העיכול  (2) Glycyrrhiza - 20%
 מזין ומגן על הכבד, אנטי-הפטוטוקסי  (3) Silybum - 30%
 אדפטוגן, נוגד-חמצון, אנטי-הפטוטוקסי  (4) Schisandra - 20%

שלישון דה-טוקסיפיקטיבי לטיפול במחלות רעלניות
 מקדם פינוי מטבולי דרך מע' הלימפה והכליות  (1) Galium - 30%
 מקדם פינוי מטבולי דרך הכבד והכליות (שלד)  (2) Taraxacum (R+F) - 25%
 מקדם פינוי מטבולי דרך הכבד והכליות (עור)  (3) Arctium - 20%
 מקדם פינוי מטבולי דרך הריאה ומנקז רעילות מהעור  (4) Viola tric. - 25%

 

דוגמה לשלישון מסדר שלישוני

 

שלישון מרומם ומרגיע לטיפול בדיכאון המלווה בחוסר שקט
 יאנגי וממריץ באיכותו, נוגד דיכאון וחרדה  (1) Turnera - 20%
 מזין ומאזן, מרגיע ובו זמנית ממריץ  (2) Valeriana - 20%
 מרגיע ומתון באיכותו ועם זאת גם נוגד דיכאון  (3) Melissa - 25%
 אינו ממריץ ופחות יאנגי באיכותו, נוגד דיכאון  (4) Hypericum - 20%
 אדפטוגן נוגד דיכאון, יותר תומך ומזין ופחות ממריץ  (5) Rhodiola - 15%

 

סיום

נותר רק לציין כי בעבודה הקלינית היומיומית איננו עוסקים בחישובים מתמטיים וגיאומטריים; שילוב הצמחים והתאמתם למטופל נעשים באופן אינטואיטיבי על-פי התחושה ועל-פי ההתרחשות ברגע נתון. עם זאת, ארגון הפורמולות הצמחיות על-פי העקרונות המוצעים, מאפשר קבלת יחידות פונקציונליות צפופות, הדוקות, חסכניות ויעילות.
 


 

הערות מאת ד"ר ניר עמיר
 
I.
רעיון לשלישיות מוכר ברפואה הסינית, אלא ששם הנקודה פחות מודגשת. לימוד הצמחים בקלאסיקה הסינית נעשה קודם דרך לימוד הצמח הבודד, אחר כך בצמדים ( = Dui Yao), ולבסוף בשלישיות וברביעיות (יש להודות שנושא השלישיות לא ממש מפותח, למרות שניתן למצוא לא מעט פורמולות כאלו). רוב פורמולות היסוד החשובות מונות ארבעה צמחים ולא שלושה, אולי משום שזה מבוסס יותר על איזונים של זוגות ופחות על המטפיזיקה הסינית.

לעומת זאת, נושא השלישיות מאוד מפותח דווקא בפילוסופיה הסינית: שלושת האוצרות (צ'י, דם ותמצית החיים) הן אבן יסוד לכל חשיבה קלינית והטריגרמות מן ה I- Ching הן בסיס פילוסופי לתחומים רבים בחיי היום יום ובאקופונקטורה (אך כמעט ולא בהרבולוגיה הסינית).
 
II.
כפי שצוין, ברפואה הסינית מקובל לעבוד בפורמולות שמכילות לפחות ארבעה צמחים.

פורמולה מקובלת וחשובה: Si Wu Tang, מכילה לצד האנג'ליקה, הרמניה והליגוסטיקום (המוצגות בשלישון), גם את הצמח פאוניה, שמשמש מעין "בולם זעזועים".

פורמולה חשובה זו מבוססת על ההנחה, שהזנת הדם מזינה את מעגלי החיים, או בדרך אנלוגית - את גלגל החיים. הרהמניה נחשבת לציר המרכזי שלה, היא סטאטית ונותנת יציבות. מאידך - היא כבדה ועכורה. לכן יש לתת ליגוסטיצ'י אשר מזין אותה ומניע את הצ'י. הליגוסטיצ'י "מחליק כבד מחוספס" ומרכך אותו. לכן הוא מייצג את הדרך. מובן שמדובר במושגים מן הטרמינולוגיה הסינית, אבל שימוש בפורמולה סינית דורש אותם. האנג'ליקה היא מעטפת הגלגל, שכן היא נעה במחזוריות. שימוש בגלגל עם ציר ומעטפת (טייר) על דרך מחוספסת אמנם אפשרי, אך הזעזועים לנוסעי המרכבה (או המכונית) יהיו רבים ולכן יש להוסיף את הפאוניה Paeonia lactiflora = Bai Shao המקביל לכישור של הגלגל ומונע חלק מהזעזועים. כמו כן הוא מחבר בדרך יעילה את המעטפת אל הציר ומאפשר תנועה חלקה יותר תוך הזנה ללא הכבדה.
 
III.

אף שקומבינציה זו פחות מוכרת ברפואה הסינית (מוכרות קומבינציות רבות של צמדים מתוך השלישון הזה), הרי שהיא אפשרית. אלא שהיא נראית קצת כפויה לצורך מודל השלישיות: אני מסכים שיש כאן איזון ומגמת חיזוק של הטחול-לבלב, כלומר הפונקציה המאזנת ותומכת בתהליכי המטבוליזם בגוף, אלא שהפורמולה נראית לי חסרה ולא ברורה. אסטגרלוס ניתן ברפואה הסינית בעיקר במצבים בהם אנו רוצים לחזק צ'י שקרס ולהעלותו כלפי מעלה.

שלושת הצמחים הללו מופיעים בפורמולה חשובה אחת בלבד - Bu Zhong I Qi Tang, הכוללת אסטרגלוס, ג'ינסנג, אטרקטילודיס, ליקוריץ', אנג'ליקה, ציטרי רטיקולטה, סימיסיפוגה ובופלאורום. ההיררכיה הפנימית של הפורמולה מאוד מפותחת, וניסויים ביפאן הצביעו שהפורמולה (ולא רק זו) מאבדת או משנה את יעילותה כאשר מוותרים על חלק ממרכיביה.
 
IV.

עניין הנומרולוגיה הסינית מפותח מאוד בשורשי הפילוסופיה שלהם. למרות זאת, דווקא האקופונקטורה נדבקה חלקית מגישה זו, ואילו ההרבולוגיה התרחקה ממנה מאוד. הסיבה נעוצה בכך שזרמים מסוימים באקופונקטורה נוטים למיסטיקה ,בעוד ההרבולוגיה מחפשת תוצאות קליניות. נעשו מספר ניסיונות בעבר הסיני לישב את הקונפליקט, אלא שזה לא צלח עד כה בשל היעדרן של תוצאות פרקטיות שעומדות במבחן הקליניקה.

בנומרולוגיה ובפילוסופיה הסינית המספר 1 מתאר את המצב בו ה Tai Yi = האחד הגדול, מבטל את המצבWu Ji שקדם לו. כלומר, מעבר מהאין המוחלט ליש עם גבולות אין סופיים. למרות שהספרה 1 משויכת לאיכות יאנגית, הרי שהיא מהווה איחוד של הכל. בתוך גבולות אלו נולד המספר 2, שהוא היין והיאנג. למספר זה משויכת איכות יינית.

הספרה שלוש מסמלת התפתחות של היין והיאנג. באינטראקציה ביניהם נוצר הצ'י. כך גם שלושת האוצרות (צ'י שהוא יאנג, דם שהוא יין וג'ינג שמתקשר לשניהם), או בזוג הורים וילד. כמספרים אי זוגיים רבים, גם הוא בעל איכות יותר יאנגית. אלא שהרפואה הסינית העכשווית מאוד רחוקה מיישומים אילו (למעט, כאמור, גישה המשתמשת בדיקור ומתעלמת משיטות טיפול אחרות).

מעבר לכך, קיימת כאן בעיה בהגדרת הניקוד הניתן עבור כל פעולה. נראה שאנו לוקחים כאן מספרים סדורים והופכים אותם למספרים מונים. פעולה כזו קשורה לאמונות עתיקות שרווחו מיוון ועד הודו וסין העתיקה. בארצות אילו ייחסו למספרים תכונות מעבר למשמעות המנייה המעשית. פיתגורס ייחס למספרים משמעות קוסמית, וביהדות "יבורך האחד" הוא אך בסיס לתפיסה גימטרית-נומרולוגית, המייחסת למספר ממשות בסיסית. לא לי לקבוע אם יש ייחוד לתורת המספרים, אבל נראה לי שאימוצה למטרות קליניות הוא בבחינת צעד נועז שדורש ניסיון, מעוף ובקרה קלינית רבה.
 
V.

צריך, כמובן, לזכור שליביו קצת ציני כלפי התפיסה המטפיזית של מספרי "בריאה", וקרוב לוודאי שהיה מוצא אי אילו סתירות בספרו של אוספנסקי ובתיאוריה הפיתגוראית עליו הוא מבוסס. אבל עצם אימוץ הרעיון מרתק, ופותח כיוונים למחשבות ורעיונות.
 

הדרך לבנות פורמולה סינית מבוססת על מודלים פיזיקליים ידועים. היפנים ברפואת הקמפו מרבים להשתמש בווקטורים ואיורים גראפיים כדי לכמת ולאפיין את האנרגיה המשוקללת של כל פורמולה, וזה בהחלט נושא מרתק שיש לאמץ אותו למערכת האיזונים המוצגת כאן.

 
  

 

 

עבור לתוכן העמוד